Förväxling mellan Örebro och Bagdad?

Sedan år 2006 har det florerat uppgifter i bl.a. spanska El Pais: http://elpais.com/diario/2006/04/05/espana/1144188019_850215.html#DESPIECE_1 och på nätet (http://frasse.blogspot.se/2006/04/rebro-bagdad.html) och
(http://www.democraticunderground.com/discuss/duboard.php?az=show_mesg&forum=389&topic_id=2104338&mesg_id=2105886), att ett flygplan (med registreringsbeteckningen N313P), som använts av CIA i det illegala programmet Extraordinary Renditions (extraordinära överlämnanden), den 12 mars 2004 inte ska ha landat på Örebro flygplats, utan på Bagdad International Airport (http://en.wikipedia.org/wiki/Baghdad_International_Airport).

Enligt dessa uppgifter ska orsaken till förväxlingen ha varit, att Örebro flygplats har koden ORB, och Bagdads (sedan år 2003) är ORBI.

Vad som inte framgår av dessa påståenden är att det finns flera kodsystem i den internationella luftfarten; bland annat ICAO-koden, som alltså för Bagdad International Airport år 2003 ändrades till ORBI.

Den andra koden är IATA-koden, som för Bagdad är BGW.

Viktigt att märka är att IATA-koden för Örebro flygplats är ORB och ICAO-koden är ESOE.

Det betyder alltså, ifall N313P landning den 12 mars 2004 i officiella rapporter (se Guardia Civils rapport från 2005) felrapporterats ha skett i Örebro istället för Bagdad, att ICAO-koden har förväxlats med IATA-koden.

Som lekman när det gäller den internationella luftfarten undrar jag hur sannolikt detta är?

Viktigt i sammanhanget är att flygloggen för N313P – för den 12 mars 2004 – anger att det verkligen landat på Örebro flygplats. (http://www.statewatch.org/cia/documents/flight-log-N313P.pdf)

Viktigt är också att N313P (ifall vi ska sätta vår tilltro till ovanstående logg för den 12 mars 2004), efter att planet varit i Örebro, verkligen flög till Bagdad, vilket framgår av dessa länkar från brittisk media:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1233863/Ministers-misled-Britains-role-detention-terror-suspects-held-Afghanistan.html

http://www.reprieve.org.uk/press/2009_12_07_iraq_renditions/
”Between 7 and 14 March 2004 the Boeing aircraft N313P – dubbed by Amnesty International as the “Guantanamo Bay Express”, made a circuit from Washington via Libya and Palma de Mallorca to stop over in Iraq. The aircraft left for Afghanistan a few hours later, before flying back to the US via Cyprus and Ireland.”

Självklart kan jag inte till 100 procent påstå att denna förväxling inte har skett, utgående från de uppgifter som är officiellt tillgängliga.

Skulle en förväxling avseende N313P trots allt ha skett så finns det i alla fall uppgifter om att minst ett CIA-plan (N50BH) under förra decenniet landat (förutom på Arlanda flygplats) på Örebro  flygplats, i juni 2002.

Viktigt att ha i åtanke är, att denna påstådda förväxling av N313Ps landning den 12/3 2004 av myndigheter och regeringspolitiker i Sverige (som gjort allt för att mörka dessa transporter) kan användas som ett kryphål för att avvisa alla krav på att denna illegala verksamhet ska utredas av en – från alla berörda myndigheter – oberoende kommission.

Ola Jordán

 

This entry was posted in Huvudströmsmedia och offentliga lögnen. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


7 × five =

Spam protection by WP Captcha-Free